Wat is stress?

Stress brengt het lichaam in staat van paraatheid. Je ademhaling en je polsslag versnellen en spieren spannen zich. Die spanning is heel functioneel in een gevaarlijke situatie of bij een examen of een sollicitatiegesprek. Stress maakt je alert. Zodra dit niet meer nodig is, gaat de spanning vanzelf weg. Deze stress hoort bij het leven en is gezond.

 

Te veel stress is ongezond

Stress kost energie. Houdt het te lang aan dan is het ongezond. Dan kunnen er klachten ontstaan. Dat kunnen fysieke klachten zijn en stress kan ook je gedrag, emoties en je denken beïnvloeden. Is je stressniveau te lang te hoog dan kan je overspannen raken en een burn-out krijgen.

 

Oorzaken van te veel stress

Langdurige stress in je leven kan veel oorzaken hebben. Soms ligt de oorzaak vooral extern, bijvoorbeeld door ziekte van jezelf of je partner, door ontslag of een scheiding. De primaire oorzaak kan ook liggen in overbelasting; bijvoorbeeld door te weinig rust, te veel werk of te moeilijke taken. Maar ook in onderbelasting; als je te eenvoudige, of zinloos voelende werkzaamheden doet.

Hoe je omgaat met stressvolle situaties heeft veel invloed. Bijvoorbeeld:

  • Je hebt het idee dat je er alleen mag zijn als je hard werkt en alles geeft
  • Je neemt onbewust de emoties van mensen in je omgeving over en put jezelf op die manier uit
  • Je wilt alles goed doen, maar in de praktijk vind je het nooit goed genoeg
  • Je bent voortdurend bang om fouten te maken of door de mand te vallen zodat mensen er achter komen dat je helemaal niet zo goed bent als men dacht
  • Je bent er primair om voor anderen te zorgen, zo heb je het (onbewust) geleerd en dus is je leven daar op ingericht.

Gevolgen van stress

  • Fysieke effecten van stress kunnen zijn: hoofdpijn, rug-, schouder- en nekklachten, spijsverteringsstoornissen, vermoeidheid, rusteloosheid, verminderde weerstand en slaapproblemen.
  • Stress kan zich ook uiten in gedrag: snauwerig zijn, kritisch zijn op jezelf en anderen, meer eten dan gewoonlijk, meer alcohol drinken, meer roken.
  • Je kan sneller emotioneel zijn, je uit balans voelen, sneller huilen of boos worden, je ongelukkig voelen, de dingen zwaar inzien.
  • Je kunt concentratieproblemen ervaren, moeite hebben met besluiten nemen en moeite hebbben met de boel relativeren en de humor van dingen in te zien.

 

Ontstressen: meer ontspanning en balans

Wil je werken aan meer ontspanning en balans in je leven?  Dan is het van belang om:

  • Oude spanning uit je lichaam los te laten
  • Helder te krijgen wat jouw stressfactoren zijn
  • Inzicht te krijgen in de oorzaak van de stress en beperkende gedachten/patronen
  • Concrete handvatten te krijgen om stress in de toekomst te reduceren

Het ontstress programma van Innerspa is precies zo ingericht dat je hier aan kunt werken.

 

Maak een afspraak en start nu!

 

 

WordPress ontwikkeling en hosting